En data 5 de maig de 2021, ha estat publicat al BOE el Reial decret llei 8/2021, de 4 de maig, pel qual s’adopten mesures urgents en l’ordre sanitari, social i jurisdiccional, a aplicar després de la finalització de la vigència de l’estat d’alarma declarat pel Reial Decret 926/2020, de 25 d’octubre, pel qual es declara l’estat d’alarma per contenir la propagació d’infeccions causades pel SARS-CoV-2, mitjançant la qual es procedeix a la modificació d’algunes de les mesures adoptades a l’inici de la pandèmia de l’COVID-19.
D’entre aquestes modificacions destaca la que afecta el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, respecte els procediments de desnonament i llançaments per a llars vulnerables, respecte la pròrroga de contractes d’arrendament d’habitatge habitual, i respecte la moratòria en el pagament de rendes en el cas de grans tenidors, que a continuació els hi exposem.
1. Respecte a la suspensió del procediment de desnonament per a llars vulnerables sense alternativa habitacional
Es determina que fins al dia 9 d’agost de 2021, en tots els judicis relatius a reclamacions de renda o quantitats degudes per l’arrendatari, o l’expiració de el termini de durada del contracte, mitjançant els quals es pretengui recuperar la possessió de la finca, l’arrendatari podrà instar davant el jutjat un incident de suspensió extraordinària del desnonament o llançament, per trobar-se el mateix en una situació de vulnerabilitat econòmica que li impossibiliti trobar una alternativa habitacional per a si i per a les persones amb les que convisqui, suspenent-se la data del llançament si encara no estigués assenyalada o la celebració de la vista.
No obstant això, perquè s’acordi la suspensió, l’arrendatari ha d’acreditar davant el Jutjat que es troba en situació de vulnerabilitat econòmica, i es donarà tràmit a la part arrendadora perquè acrediti si també es troba en aquesta situació, o si s’hi podria trobar en cas d’acordar-se la suspensió del llançament.
Es donarà trasllat dels escrits de les dues parts als serveis socials perquè emetin informe, que serà valorat pel jutge, juntament amb la resta de documentació aportada, per resoldre sobre la suspensió de procediment, ponderant la vulnerabilitat de quina de les parts hauria prevaler en cas que ambdues es trobin en aquesta situació.
En el cas que s’acordi la suspensió, es farà constar expressament que en data 9 d’agost de 2021, la mateixa deixarà de tenir efecte i es reprendrà el procediment de desnonament.
2. Respecte la pròrroga extraordinària dels contractes d’arrendament d’habitatge habitual
En els contractes en els quals, fins al dia 9 d’agost de 2021, finalitzi el període de durada mínima del mateix, o la pròrroga tàcita anual, l’arrendatari podrà sol·licitar una pròrroga extraordinària del termini de el contracte per un màxim de sis mesos, durant els quals s’aplicaran les mateixes condicions del contracte que es trobés en vigor.
Aquesta sol·licitud de pròrroga haurà de ser acceptada per l’arrendador, excepte que s’hagin establert altres condicions per acord de les parts, o en el cas que l’arrendador hagués fet constar en el contracte la necessitat d’ocupar l’habitatge arrendat per destinar-la a habitatge permanent per a si o els seus familiars en primer grau de consanguinitat o per adopció o per al seu cònjuge en els supòsits de sentència ferma de separació, divorci o nul·litat matrimonial.
3. Respecte la moratòria del deute en cas de grans tenidors
Es prolonga la possibilitat de sol·licitar la moratòria o condonació del pagament de la renda fins al dia 9 d’agost de 2021, per part dels arrendataris en situació de vulnerabilitat econòmica.
Aquesta moratòria podrà sol·licitar-se en els casos en què el propietari de l’habitatge sigui una empresa o entitat pública d’habitatge o un gran tenidor, entenent com a tal la persona física o jurídica que sigui titular de més de deu immobles urbans, excloent garatges i trasters, o una superfície construïda de més de 1.500 m2.
A més, aquest ajornament temporal i extraordinari del pagament de la renda s’ha d’adoptar sempre que l’ajornament o la condonació total o parcial de la renda no s’haguessin aconseguit mitjançant acord voluntari entre ambdues parts.