En data 22 de setembre de 2020 va entrar en vigor la Llei 11/2020, del 18 de setembre, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d’arrendament d’habitatge i de modificació de la Llei 18/2007, de la Llei 24/2015 i de la Llei 4/2016, relatives a la protecció del dret a l’habitatge, mitjançant la qual s’adopten noves mesures a tenir en compte a l’hora de formalitzar un contracte d’arrendament d’habitatge. A continuació, els informarem dels aspectes més rellevants d’aquesta nova normativa.
-
Objecte i àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquesta nova llei és contenir i moderar les rendes en els contractes d’arrendament d’habitatges destinats a residència permanent de l’arrendatari, i que estiguin situats en àrees declarades com a àrea de mercat d’habitatge tens, és a dir, aquelles zones en les que hi pot haver un risc de no disposar de suficients habitatges de lloguer assequibles per a que hi pugui accedir la població.
-
Determinació de la renda de lloguer
En els contractes que es formalitzin respecte habitatges situats en una àrea de mercat tens, la renda pactada quedarà condicionada per les mesures següents:
a) No pot ultrapassar el preu de referència per al lloguer d’un habitatge de característiques semblants en el mateix entorn.
b) No pot ultrapassar la renta establerta en l’anterior contracte d’arrendament, si l’habitatge ha estat arrendat dins els cinc anys anteriors a l’entrada en vigor d’aquesta nova llei. Aquesta condició no s’aplica si l’arrendament anterior a l’entrada en vigor fos entre parents.
En aquests casos, el propietari haurà d’indicar per escrit a l’arrendatari la data i l’import de la renda de l’anterior contracte, i justificar l’establiment de la nova renda en cas que aquesta variï.
No obstant, en el cas de que la unitat de convivència del propietari tingui uns ingressos iguals o inferiors a 2,5 vegades l’indicador de rendes de suficiència de Catalunya, és a dir 1.422,80 euros mensuals per l’any 2020, només serà d’aplicació la mesura de l’apartat b), podent-se incrementar la renda a la corresponent per l’índex de referència. No obstant, si els ingressos de l’arrendatari són iguals o inferiors a 3,5 vegades l’indicador de rendes de suficiència, és a dir 1.991,92 euros mensuals per a l’any 2020, aquesta última excepció no serà d’aplicació.
Respecte el preu de referència, aquest es determina a partir de l’índex de referència de preus de lloguer d’habitatges que publica l’Agència d’Habitatge de Catalunya, pel que l’import ha de coincidir amb l’índex esmentat en la data de formalització del contracte, sense tenir en compte els marges de preu inferior i superior que també s’indiquen en l’índex, i fent-ne el càlcul en funció dels metres quadrats de l’habitatge.
Les parts únicament podran pactar un augment del 5% de l’import de la renda resultant, en funció de les característiques específiques de l’habitatge, i concretament l’existència de com a mínim tres de les característiques següents, que s’hauran d’especificar i acreditar en el contracte d’arrendament: ascensor, aparcament, habitatge moblat, sistema de calefacció o refrigeració, zones comunes com jardí o terrat, piscina comunitària o similars, servei de consergeria, o vistes especials.
-
Reemborsament de quantitats percebudes en excés
En el casos en què el propietari no respecti les condicions anteriorment esmentades per a la fixació de la renda del contracte d’arrendament d’habitatge, i per tant hagi obtingut rendes que ultrapassin els límits esmentats, l’arrendatari tindrà dret a obtenir del propietari la devolució de les quantitats entregades en excés, amb l’interès legal incrementat en tres punts.
-
Infraccions i sancions
L’incompliment de les noves mesures pot comportar la comissió d’infraccions greus o lleus, en funció de l’incompliment concret, tal i com s’indica a continuació:
a) Es consideren infraccions greus, que poden comportar la imposició de multes de 9.001 euros a 90.000 euros:
- Incomplir les normes de determinació de renda.
- Establir la propietat una renda que ultrapassi en un 20% o més l’import màxim de renda pertinent.
- Ocultar a l’arrendatari o la informació relativa a l’índex de preus de referència, o l’import de la renda de l’anterior contracte d’arrendament.
b) Es consideren infraccions lleus, que poden comportar la imposició de multes de 3.000 euros a 9.000 euros:
- No fer constar l’índex de referència, o la renda anterior de l’habitatge.
- Establir la propietat una renda que ultrapassi el màxim de renda pertinent en menys d’un 20%.
- No adjuntar al contracte l’índex de referència de preus, o l’import de la renda de l’anterior contracte d’arrendament, així com falsejar o alterar aquesta informació en perjudici de l’arrendatari.
-
Àrees de mercat d’habitatge tens a la província de Girona
Actualment a la província de Girona, es consideren àrees de mercat d’habitatge de tens en les que s’han d’aplicar les mesures anteriorment exposades, els següents municipis: Blanes, Figueres, Girona, Olot, Palafrugell, Salt, i Sant Feliu de Guíxols.
Per a més informació, es poden dirigir al nostre Departament Jurídic.