En data 23 de desembre de 2021, ha estat publicada al DOGC, la Resolució SLT/3787/2021, de 23 de desembre, per la qual s’estableixen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya, mitjançant la qual s’estableixen noves mesures d’aplicació als sectors d’activitat a Catalunya durant les dates de Nadal, així com l’establiment novament del toc de queda.
Les mesures seran d’aplicació durant catorze dies, des de les 00:00h del dia 24 de desembre de 2021, fins a les 00:00h del dia 7 de gener de 2022, i són les que es detallen a continuació:
1. Mesures generals d’aplicació a tots els sectors d’activitat
Són aplicables les mateixes mesures que s’han anat aplicant fins a la data, i concretament:
- Ventilació correcta dels espais tancats.
- Neteja i desinfecció de superfícies.
- Tant en espais tancats com a l’aire lliure, la distància mínima interpersonal de seguretat ha de ser de 1,5 metres, tret que es tracti de convivents, cosa que equival a un espai de seguretat de 2,5 metres per persona, excepte que per al tipus d’activitat hi hagi una mesura més restrictiva.
- Quan el desenvolupament de l’activitat no permeti mantenir la distància física interpersonal de seguretat, cal adoptar les mesures d’higiene i organitzatives adequades per prevenir els riscos de contagi.
- Als espais a l’aire lliure on per aglomeració de persones no sigui possible mantenir la distància física interpersonal de seguretat, és obligatori l’ús de mascareta.
2. Establiment de toc de queda
Queden prohibits els desplaçaments i la circulació per les vies públiques entre les 01:00h i les 06:00h, als municipis que presentin una incidència acumulada de 250 casos diagnosticats per 100.000 habitants, així com els municipis que es trobin envoltats pels mateixos.
S’exclouen de la prohibició els desplaçaments justificats següents:
- Assistència sanitària d’urgència, per anar a la farmàcia d’urgència, així com l’assistència veterinària urgent.
- Desplaçaments de persones treballadores per anar o tornar del centre de treball, així com els desplaçaments inherents al desenvolupament del treball o activitat professional.
- Retorn al domicili de les activitats permeses i subjectes als horaris que s’indicaran més endavant.
- Cura de persones grans, menors d’edat, persones dependents, amb discapacitat o especialment vulnerables. S’hi inclouen els desplaçaments necessaris per a la recollida i cura de menors d’edat en cas de progenitors separats o divorciats amb residència a llocs diferents.
- Actuacions urgents davant d’òrgans judicials.
- Tornada al lloc de residència després d’haver realitzat les activitats esmentades anteriorment.
- Cura de mascotes i animals de companyia, de forma individual, i a la franja horària entre les 04:00h i les 06:00h.
- Causa de força major o una altra situació de necessitat justificada.
3. Ús de Certificat Covid
Es manté l’ús del certificat COVID per accedir als locals que s’indiquen més endavant, el qual ha d’acreditar que a la persona titular se li ha administrat la pauta vacunal completa contra la COVID-19, o que disposa d’una prova PCR o test d’antígens amb resultat negatiu realitzada dins de les 72h o 48h anteriors, respectivament, o que s’ha recuperat de la COVID-19 en els darrers sis mesos.
Aquests certificats no són exigibles als menors de tretze anys. Per això els titulars dels locals han d’establir un sistema de control d’accessos que permeti comprovar els certificats indicats anteriorment, sense conservar les dades que aquests contenen, i sense fer-ne ús per a cap altra finalitat que no sigui la del control d’accessos . A més, s’ha de col·locar a l’entrada del local, i en una zona visible, un cartell que indiqui aquesta mesura de control.
Els locals que han d’exigir la presentació del certificat esmentat són els següents:
- Salses i gimnasos on es practica l’activitat física i/o esportiva.
- Locals i establiments de restauració, inclosos els salons de banquets. Se n’exceptuen els serveis de restauració en centres de treball, els integrats en centres i serveis sanitaris, els menjadors escolars, els serveis de restauració de centres universitaris, i els menjadors socials.
- Sales de concert, cafès teatre, cafès concert i restaurants musicals. Se n’exceptuen els establiments que disposin únicament d’espais i terrasses a l’aire lliure, entenent com a aire lliure els espais coberts i envoltats lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.
- Visites a centres residencials d’atenció a persones grans és i amb discapacitat.
4. Horaris
Els horaris d’obertura de les activitats són els següents:
- En general: de les 06:00h a les 22:00h.
- Activitats culturals i esportives, botigues de conveniència, establiments comercials annexos a benzineres, serveis de restauració inclosa la recollida a l’establiment i servei a domicili, i salons de jocs, casinos i sales de bingo: de les 06:00h a les 00:30h del dia següent.
- Activitats recreatives musicals, sales de concert, cafès teatre i cafès concerts: la seva hora màxima de tancament serà les 00:30h, a partir de la qual disposen de 30 minuts per al desallotjament de l’establiment.
Aquest horari màxim també s’aplica a les activitats culturals com ara cinemes, arts escèniques i musicals, activitats populars i tradicionals de caràcter musical, que també disposaran de 30 minuts addicionals per al desallotjament.
5. Empreses de serveis i comerç minorista
Empreses de serveis:
La prestació s’ha de fer sempre que sigui possible sense contacte físic amb els clients, i si no es pot evitar, s’haurà de concertar el servei de forma individual. Les persones encarregades de prestar-les han de disposar d’equips de protecció adequats al nivell de risc, i s’han d’extremar les mesures higièniques en el desenvolupament de l’activitat.
Establiments i locals comercials de venda al detall:
Es limita l’aforament dels establiments al 70% de l’aforament permès, exceptuant-se els establiments de venda de productes essencials, de productes higiènics, els centres de veterinària, les llibreries, les botigues de discos, les perruqueries, els centres d’estètica, els concessionaris d’automòbils i centres de jardineria.
Centres comercials, galeries comercials, recintes comercials i grans magatzems:
Els establiments comercials ubicats a l’interior dels mateixos, així com les zones comunes i de pas tindran també un aforament limitat al 70% del permès, i es recomana l’aplicació de mesures de control d’aglomeracions.
6. Activitats culturals i esportives
Activitats culturals:
Les activitats culturals d’arts escèniques i musicals, com ara teatres, cinemes, auditoris, circs amb carpa i els espais especialment habilitats per fer espectacles públics, quan es desenvolupen en espais tancats, han de limitar l’aforament al 70% de l’autoritzat, i tant a les activitats a l’aire lliure com a espais tancats els assistents han d’estar asseguts.
A més, cal garantir una bona ventilació dels espais tancats mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació.
Activitats esportives:
Les instal·lacions i els equipaments esportius han de limitar el seu aforament al 70% del permès, i garantir una bona ventilació dels espais tancats mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació. A més, s’estableixen les mesures següents:
- Es recomana fer activitats grupals a l’exterior sempre que sigui possible.
- Les activitats esportives no reglades a l’interior es limiten a un nombre màxim de 10 persones, inclòs el monitor.
- A l’interior és obligatori l’ús de mascareta.
- Als vestidors s’ha de garantir específicament la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis i es recomana el compliment de les condicions de ventilació reforçada.
7. Activitats d’hostaleria i restauració
Els establiments d’hostaleria i restauració han d’exercir la seva activitat de conformitat amb les normes següents:
- Limitació de l’aforament a l’interior al 50%, i cal garantir una distància mínima de 1,5 metres entre les diferents taules.
- Garantir la ventilació de l’espai mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació.
- A les terrasses cal garantir una distància mínima d’1,5 metres entre taules.
- El nombre màxim de comensals per taula és de 10 persones, tant a l’interior com a les terrasses, excepte que pertanyin a la bombolla de convivència.
- L’ús de la màscara és obligatori mentre no es consumeix.
- Als establiments, inclosos els salons de banquets, no es pot dur a terme cap activitat de ball.
8. Activitats recreatives musicals
Les discoteques, sales de ball, sales de festes amb espectacle, bars musicals, karaokes, discoteques de joventut, establiments d’activitats musicals de règim especial i establiments públics amb annexos reservats no poden obrir al públic.
A les sales de concert, cafès teatre o cafès concert els hi són aplicables les mesures de les activitats culturals, i als restaurants musicals, a més, les corresponents al sector d’hostaleria i restauració. En aquests establiments no es permet habilitar pistes o zones de ball.